Over 470 millioner til forskningsinfrastruktur

Fagmiljøer ved Universitetet i Bergen mottar mer enn 470 millioner kroner for å etablere eller oppgradere sentrale kjernefasiliteter og datainfrastrukturer.

Denne uken annonserte Kunnskapsdepartementet at de har tildelt totalt 1,3 milliarder kroner til opprettelse eller oppgradering av forskningsinfrastruktur med nasjonal betydning. Universitetet i Bergen (UiB) kan få over 470 millioner kroner til kjernefasiliteter og datainfrastrukturer som de leder. I tillegg er UiBs fagmiljøer involvert som samarbeidspartnere i flere andre prosjekter som også mottar støtte.

To millioner til museet

Universitetsmuseet har mottatt to millioner kroner i støtte til et forprosjekt som skal utvikle en ny nasjonal forskningsinfrastruktur for forskning, datautveksling og formidling av bergkunst, som inkluderer helleristninger og andre forhistoriske malerier.

Den nye infrastrukturen vil være tilgjengelig for universitetsmuseene i Norge (UiS, UiO, NTNU) samt Verdensarvsenteret - Alta Museum, og vil legge til rette for en mer samordnet innsats innen digitalisering og utforsking av bergkunst og tilhørende arkivmateriale.

Les mer om bergkunsten her - Bergkunst gir oss ett innvlikk i steinalderen

Fokus på bevaring

Målet med prosjektet er å bevare denne verdensarven og sikre at den blir tilgjengelig for kommende generasjoner. For å gjennomføre dette, kreves det samarbeid, testing, dialog og nettverksbygging blant partnerne i Norge, samt med andre nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer og infrastrukturer. Gruvedriftssaken ved det unike bergkunstområdet i Vingen har skapt økt fokus på viktigheten av bevaring og tilgjengeliggjøring av denne arven, noe som fremheves gjennom dette forprosjektet.

Trond Lødøen fra Avdeling for kulturhistorie ved Universitetsmuseet i Bergen leder prosjektet.

Vingen
UiB/UM