Venter på Dronningen av Musèhagen

Den sjeldne kjempevannliljen Victoria Cruziana i Musèhagen blomstrer kun to netter på sensommeren. Interessen har vært så stor at folk har brutt seg inn i hagen for å få det med seg: I år blir det nattåpen hage frem til klokken 00.00 i ukedagene og til klokken 22.00 i helgene, til og med 1. september.

Det er helt unikt at man kan komme å se Victoria-planten her i Bergen og veldig mange er nysgjerrige på planten og blomstringen.
- Vi har opplevd at folk har sneket seg inn i hagen på nattestid for å få med seg begivenheten, forteller Hilde Margrethe Moen Selstø, driftsansvarlig i Musèhagen til UiB.

Hun har jobbet i hagen i over 20 år og opplevd at de besøkende i hagen har hatt store interessen for Victoria Cruziana som vokser inne i det tropisk tempererte Victoriahuset midt i Musèhagen.

– Mange syns det er synd at hagen er stengt på nattestid. Vi er glade for at skuelystne endelig skal kunne få med seg denne begivenheten «live», sier Moen Selstø.

Sensasjonell plante

Allerede på 1830-tallet gjorde Victoria-vannliljen sterkt inntrykk på de første vestlige oppdagelsesreisende til Amazonas. De ble fascinert av planten med de enorme bladene og tok med seg frø hjem. Det ble bygd Victoriahus rundt omkring i botaniske hager i Europa og det ble gjort mange forsøk på dyrking av Victoria-planter i, særlig i England.

På 1960-tallet fikk Bergen Museum (i dag Universitetsmuseet i Bergen) sin egen Victoriadam.

Les mer om historien og planeten i denne saken - Se dronningen av Musèhagen blomstre på uib.no.

Annonseringen av blomstringen vil foregå på Facebook, og de skuelystne vil også kunne følge med på NRK sin strømming av blomstringen minutt for minutt.

Følg oss på Facebook for oppdateringer!
Se livesendingen her: Minutt for minutt

Se kjempevannliljen Victoria blomstre!

Victoria i dammen med Hilde
KONGELIG BEHANDLING: Hilde Margrethe Moen Selstø gir Victoria Cruziana mye omsorg med næring og klipping av blader for optimale vekstvilkår.
UiB/Solfrid Langeland