Arrangement

Hvordan møte kunstig intelligens i skolen?

Tirsdag 10. desember 2024 kl. 11.30 –15.30

Muséplassen 3, Vestibyelen

Studenter i utstilling som viser frem tidskapsel
Foto
UiB

Hvordan kan kunstig intelligens (KI) bidra til bedre undervisning, og hva bør vi være skeptiske til? Hvordan bruke KI på en ansvarlig måte i klasserommet?

Dette seminaret tar for seg de viktigste spørsmålene knyttet til KI i skolen, og gir lærere konkrete verktøy for å møte denne teknologien i hverdagen. Seminaret er rettet mot lærere på ungdomsskoler og videregående skoler.

Bakgrunnen for arrangementet er et prosjekt Universitetsmuseet har hatt sammen med Institutt for medievitenskap og professor Lars Nyre. Sammen med studentene laget museet utstillingen Ambivalent Intelligens, som har fått stor oppmerksomhet. Seminaret viderefører tematikken fra utstillingen, som tas ned 1. desember, og gir lærerne mulighet til å lære hvordan KI kan brukes pedagogisk i skolen.

Målsettingen med seminaret er å gi lærere konkrete verktøy for å møte KI i skolehverdagen, samt veiledning i hvordan de kan støtte elevene i å bruke KI på en ansvarlig måte.

Seminaret er delfinansiert av Olsens legat ved UiB og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) gjennom TekLab.

Oppmøte i vestibylen på Universitetsmuseet, Naturhistorie (Muséplassen 3) tirsdag 10. desember kl.11.30.

Seminaret er gratis.

Velkommen!

 

Program:

11.30 – 12.00: Lunsj

12.00 – 12.10: Velkommen og introduksjon

12.10 – 12.55: Presentasjon: «Kunstig intelligens i skolen» ved Eyvind Elstad

13.05 – 13.50: Presentasjon: «Dette må lærere vite om KI i skolehverdagen» ved Magnus Hoem Iversen

14.00 – 15.30: Workshop: Gruppearbeid med ulike problemstillinger knyttet til KI i skolehverdagen og læringsarbeidet.

Eyvind Elstad er professor i didaktikk ved Universitetet i Oslo. Hans interessefelt er blant annet kunstig intelligens i skolen. Han har gitt ut boken “Læreren møter ChatGPT” (Universitetsforlaget), og over nyttår kommer boken Kunstig intelligens i skolen (Fagbokforlaget). Fritt tilgjengelig finner du en artikkel om temaet i Bedre skole og en vitenskapelig artikkel i et fagtidsskrift.

Magnus Hoem Iversen har en doktorgrad i medievitenskap fra UiB, og har jobbet som politisk rådgiver og stabssjef for to byrådsledere i Bergen (Ap). Han har skrevet bøkene «Sosiale medier»

(sammen med Ida Aalen) og «Skjermtid: nødhjelp for frustrerte foreldre». Han jobber nå i Medieklyngen, og er spaltist i Morgenbladet. Påmelding via denne lenken: Påmelding til seminar